قصه پرغصه تعطيلي سينماها در سال نو هم تکرار شد
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۴۲۰۹۸
خبرگزاری آریا- سیدمصطفی حسینی گفت: متاسفانه قصه و غصه تکراری سینماها در سال جدید نیز ادامه دارد و میبینیم سیاست اشتباهی که در سال گذشته مانع از تداوم بازگشایی و امکان بازگشت رونق به سینماها شد، امسال نیز ادامه دارد.
به گزارش آریا، سیدمصطفی حسینی مدیرعامل موسسه «بهمن سبز» گفت: انتظار این بود همانطور که با سختترین تعهدها و پیگیریهای مداوم از ستاد ملی کرونا مجوز برگزاری جشنواره فجر گرفته شد، برای برگزاری اکران نوروزی که نقطه امید رونق سینماست، نیز تدابیر جدی در نظر گرفته شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: اما درحالی که سینماها تنها با 4-5 درصد ضریب اشغال میزبان فقط 15 هزار مخاطب در ایام نوروز در سراسر کشور بودهاند و رئیس سازمان سینمایی در بازدید اخیر از یکی از سینماها به امن بودن این محیط تاکید میکند، باز هم مصداق تعطیلی قرار میگیرند و این مسئله متاسفانه ناشی از عدم تغییر گروه شغلی سینماست که قرار بوده پیش از جشنواره فجر رخ دهد.
حسینی در این زمینه توضیح داد: علیرغم پیگیری سینماداران از آبان ماه سال گذشته برای تغییر گروه شغلی از 3 به 2 و وعده دبیر جشنواره فیلم فجر برای برگزاری این رویداد به شرط این اتفاق، اما در عمل به نتیجهای نرسید تا امروز با کوچکترین جهش در وضعیت کرونا، اکران نوروزی به کلی متوقف شود.
مدیرعامل «بهمن سبز» با اشاره به ناعادلانه بودن این تقسیم بندی افزود: چطور میشود سفرهای نوروزی، کافهها، رستورانها، موزهها، باغ وحش، کنسرت، استخر و شنا در سواحل آزاد باشد، کسی هم دستور به تعطیلی آنها ندهد اما سینما مورد چنین بیمهری قرار گیرد؟! اگر شعار احیای سینما میدهیم قدم اول تجدیدنظر در مصوبه ستاد ملی کرونا برای گروه شغلی سینما است. متاسفانه این ستاد بدون کار کارشناسی و با تصمیمات غلط، مردم را از سینما ترساند و از آن بدتر آنکه بر این تصمیم تداوم میورزد.
او درباره آینده سینما گفت: سینما امکان احیا دارد و این ذات سینماست که خود را احیا میکند. اما باید شرایط و زمینه را فراهم کرد. در درجه نخست فراهم کردن شرایطی برای بازگشایی مداوم سینماست. دوم چینش درست و نمایش فیلمهای مخاطب پسند و جذاب. و سوم اطلاعرسانی و تبلیغات حداکثری با ایجاد شرایط حمایتی مناسب. امروز متاسفانه شأن سینما رعایت نمیشود و بعضا فیلمهای قاچاق یا اکران آنلاین شده، روی پرده میروند. اینها زمینه دلسردی و تغییر ذائقه مخاطب را فراهم میکند. ترکیب اکران نوروزی علیرغم درخواستها و مطالبات ما بدون حتی یک فیلم از جشنواره سی و نهم فیلم فجر بسته میشود. بارها گفتیم برگزاری جشنواره بسیار خوب است اما بدون اکران نوروزی ویترینی بیش نیست.
حسینی اضافه کرد: جشنوارهای که به ادعای برخی قرار بود نجاتبخش سینمای ایران و سکوی پرتاب فیلمسازان جوان باشد اما فیلمهایش جوایز معتبرترین جشنواره سینمایی کشور را میبرند، بعد از سر تلویزیون در میآوردند. در عین حال هیچ خبری از پخش تیزر تبلیغاتی برای فیلمهای اکران نوروزی نیست و تبلیغ مناسبی برای آثار یا باز بودن سینماها در رسانه ملی، فضای شهری و رسانههای جمعی نمیبینید.
مدیرعامل بهمن سبز با خلاف آئین نامه دانستن نمایش مستقیم آثار سینمایی در تلویزیون تصریح کرد: طبق آئین نامه فیلمی که پروانه نمایش سینما گرفته تا پیش از اکران در سینما نباید جایی نمایش داشته باشد. نمایش مستقیم آثار سینمایی در تلویزیون ضمن افزایش سرعت قاچاق، حیات اکران فیلمها را به اتمام میرساند و سرمایه سینما را از آن میگیرد.
وی خاطرنشان کرد: فیلمی که میتواند برای سالن مخاطب جذب کند و کمککننده چرخه احیای سینما باشد و سپس وارد بسترهای دیگر شود، از آن دریغ میشود. خرید فیلمهای تولید شده با بودجه دولتی توسط نهاد دیگری در دل حاکمیت نقض غرض و به نوعی اخلالگر چرخهٔ اقتصاد فرهنگ است. اگر هنر و مخاطب برای ما موضوعیت دارد و به دنبال فرهنگسازی هستیم باید تمام تلاش و توان خود را بر اصلاح چرخه حیات آثار سینمایی متمرکز کنیم. در این صورت قطعا فیلمها با وجود همه محدودیتها به بازگشت سرمایه خود نیز میرسند. کما اینکه ما علیرغم اکران عمومی فیلم سینمایی «دیدن این فیلم جرم است» در سختترین شرایط سینماها و پس از تعطیلی چندماهه، به فروش قابل قبول 1.2 میلیارد تومانی و رکوردی در دوران کرونا رسیدیم. همین فیلم در ادامه در بستر نمایش آنلاین نیز میلیاردی شد و این روند میتواند تا نمایش در تلویزیون ادامه یاید.
مدیرعامل «بهمن سبز» با درخواست از نهادهای مسئول برای هم افزایی در عرصه فرهنگ گفت: انتظار این است با کمک به عرضهٔ چندگانه آثار به ترتیب در بسترهای مختلف هم به احیای این هنر کمک کنیم و هم مسئولیت فرهنگی خود را به سرانجام برسانیم.
حسینی در پایان گفت: از ستاد ملی کرونا میخواهم با کارشناسی درست و درک ضرورت تغییر گروه شغلی سینما، قدم اول برای تغییر شرایط سینما در سال جدید را بردارد تا قصه تلخ سینما در سال 99 تکرار نشود.
منبع: خبرگزاری آریا
کلیدواژه: تعطیلی سینماها اکران نوروزی گروه شغلی بهمن سبز فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۴۲۰۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
انصاف را در اظهار نظر رعایت کنیم/ رونق تولید و نمایش فیلمها موجب کاهش بیکاری سینماگران شده است
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، صبح امروز سهشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه، یکصد و هشتمین جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی با حضور محمد خزاعی به میزبانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی برگزار شد.
محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در آغاز این جلسه گفت: به نظر می رسد مدتی است بخشی از جریان رسانه ای در صدد نا دیده گرفتن دستاوردهای سازمان سینمایی هستند و به طور مشخص این نکته را بیان میکنند که شما از کدام رونق در سینما صحبت میکنید، در حالی که بسیاری از سینماگران بی کارند. این آدرس غلط دادن است، ما در این باره کمتر صحبت کردیم و درباره اش تحلیل نشده که بیکاری سینماگران ربطی به رونق اقتصاد و فروش فیلمها ندارد و مولفه های دیگری در این مسئله دخیل است که نیاز به واکاوی و دقت نظر دارد. رئیس سازمان سینمایی افزود: رونق اقتصادی شاخصهایی دارد: تولید، اشتغال، مخاطب سینما، توسعه زیرساخت و مسائلی از این دست. بیکاری سینماگران به این دوره محدود نیست، افرادی هستند که یک دهه یا دو دهه بیکار بودهاند. دلیل این بیکاری، رونق تولید فیلم نیست، مسئله این است که بخش خصوصی رغبتی برای همکاری با این افراد ندارد. بخش خصوصی دلایل و مختصات خودش را دارد، در عین حال، در همین شرایط هم، در بخش خصوصی، کارگردان یا تهیهکنندهای سالی پنج پروژه دارد. محمد خزاعی گفت: ما نمیتوانیم بخش خصوصی را مجبور کنیم با فلان کارگردان، تهیهکننده و بازیگر کار کند اگر توجیه اقتصادی و منطقی برایش ندارد. این زیر سوال بردن فروش فیلمها و استقبال از اکران سینماها بدون در نظر گرفتن دلایل و مسائلی که در تولید موثر است، ذهن ها را گمراه میکند. آیا بیکاری شما دوستان به یکی دو سال اخیر مربوط است، خوشبختانه پلتفرمها بازار خوبی دارند و تولید در آنها پررونق است، تعدادی از کارگردانها، تهیهکنندهها و بازیگران هر سال در پلتفرمها مشغول کارند، پس کار و پروژه وجود دارد. او با اشاره به حضور بیش از ۷۰ فیلم سینمایی در جشنواره فجر ۴۲، تولید بیش از ۲۵۰۰ فیلم کوتاه که حدود ۵۰ درصد آنها با حمایت، مشارکت و همراهی انجمن سینمای جوانان ایران تولید شده اند و تهیه و تولید بیش از ۹۰ مستند و ۴۰ انیمیشن در مرکز گسترش در سال گذشته در کنار گردش چرخ صنعت سینما در بخشهای اکران، توزیع، پخش و تبلیغات سینمایی خاطرنشان کرد: به طور میانگین در هر فیلم سینمایی تا سقف ۱۰۰ نفر و در فیلم های مستند و کوتاه حدود ۱۰ نفر در هر اثر مشغول به کار بوده اند. یعنی به طور تقریبی، سال گذشته، بالغ بر ۳۰ هزار نفر در تولید آثار سینمای ایران در سال گذشته نقش و همکاری داشته اند؛ و این ظرفیت، در کنار امکان اشتغال خوبی که در بستر پلتفرم ها فراهم شده قابل ملاحظه است. به گفته وی، این وضعیت گوشه ای از تلاش های سازمان سینمایی در کنار سایر مجموعه های هم افزا برای رونق مضاعف و رشد و گسترش ظرفیت های تولید و اشتغال در سینماست؛ عدم اشتغال، شاخص های متفاوتی دارد که بعضی از آنها را خود دوستان و عزیزان منتقد بهتر می دانند. بنابر این، لازم است تلاش کنیم تا با ارائه قصه های بدیع، نو و دغدغهمند بتوانیم سینمای کشور را همراهی کنیم. رئیس سازمان سینمایی در ادامه سخنانش گفت: دلایل بیکاری نسلهای مختلف بازیگری و کارگردانی مسئله امروز سینما نیست، همواره وجود داشته است. برخی از این عزیزان که امروز منتقد شرایط هستند خودشان سابقه مدیریتی دارند؛ مگر در آن دوره ها، این چالش ها وجود نداشته است؟ میتوان بررسی تطبیقی از عملکرد ادوار داشت با مختصات و الزامات اجتماعی و جامعه شناختی امروز. بعضی سینماگران مسائلی دارند که به کمکاری منجر میشود، گروهی موردپسند فضای جدید و آثار تازه نیستند و این را هم بدانیم که سینما، دائم تغییر میکند و هیچ نسل و گروهی همیشه پرکار و فعال نبوده و همواره با «چرخش نسلی» روبروئیم. محمد خزاعی گفت: آمار صدور پروانه ساخت ما مشخص است، در تولید عقب نیفتادهایم، میزان سرمایهگذاری دولتی در تولید آثار شفاف و عیان است. به عنوان مثال تولید در بنیاد سینمایی فارابی، نسبت به گذشته چهار برابر شده و در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و انجمن سینمای جوان، آمارها موجود است که حمایت از این نوع آثار چند برابر شده است. او با بیان اینکه ورود انبوه و بیرویه فارغ التحصیلان جدید دانشگاهها، آموزشگاهها و موسسات تجربی و کمرنگ شدن اشتیاق بخشخصوصی برای سرمایهگذاری را در وضعیت موجود نباید نادیده بگیریم ادامه داد: وظایف دولت، افزایش تولید و رونق در این زمینه است که به اشتغالزایی منجر میشود. چگونه است که تولید آثار در همه بخشهای سینمای ایران افزایش داشته، اما بیکاری بیشتر شده است؟ دولت سیزدهم، برای رونق عرصه فرهنگ و هنر، برنامه داشته و دارد و تلاش میکند این برنامهها را عملی کند. همه اهتمام ما در بخش فرهنگ، همین است. محمد خزاعی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: بیکاری هنرمندان در همه جای جهان، دلایل مشابهی دارد. گاهی میشود به این موضوع تمرکز کرد که صنوف به وظایف خودشان عمل نکردهاند. اگر آیین نامه امنیت شغلی هنرمندان، یک دهه پیش تهیه و تصویب می شد این روزها شاهد بیکاری گسترده نبودیم. سندیکاهای دیگر، در حوزههای دیگر، از حقوق اعضای خود دفاع کرده و درباره آنها پاسخگویی و نسبت به دولت، مطالبه دارند اما در سینما، این رخ نداده است. او ضمن تشکر از همه آنانی که در عرصه سینما و در شکلگیری و راهبری صنوف زحمات فراوانی متحمل شده اند و امروزه سینمای ایران مدیون تدابیر و زحمات آنهاست،گفت: انسجام صنوف سینمایی امری ضروری است و انتظار میرود بزرگان و دست اندرکاران بانفوذ این عرصه ، فضا را به گونه ای کنترل کنند که کار صنفی به صورت جامع و درست انجام پذیرد تا پروژه ها موظف باشند از اعضای صنوف استفاده کنند تا بدین طریق بخش قابل توجهی از مشکلات بیکاری بعضی سینماگران مرتفع شود. خزاعی با گلایه از برخی بی انصافیها گفت بعضی دوستان، برای نقد کردن شرایط سینما، دست پیش میگیرند تا به پرسشهایی که خود سینماگران دارند، پاسخ ندهند، خزاعی یکی از کارکردهای صنوف را رسیدگی مستمر و منظم به وضعیت معیشتی اعضای آن دانست. او گفت: نکته مهم دیگری که در سینمای ایران رخ داده معلول شرایط اقتصادی است، واقعیت این است که فیلمسازی گران شده، دیگر نمیشود با ۵۰۰ میلیون تومان فیلم ساخت. تولیدهای ارزان قیمت، در گذشته بیشتر بود، با وجود این گرانی، نمودار آماری صدور پروانه ساخت و نمایشی که ما صادر کردیم، نشان میدهد ما شرایط را برای فیلمسازی مهیا کردهایم تا آنانی که فرصت دارند، این فضا را از دست ندهند. حمایتی که از تولید صورت گرفته نه تنها کمتر از ادوار گذشته نبوده، بلکه شاهد رشد چند برابری نیز هستیم . همچنین در توسعه زیرساخت، سینماسازی و تجهیز سالن و موارد دیگر با جهش معنادار و قابل توجهی روبرو هستیم. وی ادامه داد: با توجه به گزارهها و راهبردهای طراحی شده در سال جدید، به طور قطع، روند رشد و جهش فعلی با مشارکت گستردهتر بدنه صنوف وخانواده سینما ادامه خواهد داشت که همین موضوع نشان می دهد چشمانداز پیش رو روشن است. اصغر فارسی، حبیب ایل بیگی، قادر آشنا، علیرضا اسماعیلی، یزدان عشیری، محمدرضا سوقندی، مجید زینالعابدین، محمد حمیدیمقدم، هاشم میرزاخانی، مهدی آذرپندار، مجید اسماعیلی، لادن طاهری، سیدصادق موسوی، غلامرضا نجاتی و رمضانعلی حیدریخلیلی در این جلسه حضور داشتند. ۵۷۵۷ برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903971