«اکران اینترنتی» راه نو سینمای ایران
تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۹۳۶۸۰
عصر ایران ؛ نهال موسوی - ابراهیم حاتمی کیا، به خاطر شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سینماها، آخرین اثرش را از یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ به صورت آنلاین از طریق شبکه های وی او دی به پخش رساند، بعد از ابراهیم حاتمی کیا و فیلم «خروج» فیلم «طلا» پرویز شهبازی هم از 10 اردیبهشت اکران اینترنتی شد.
اکران اینترنتی فیلمهای سینمایی حاتمیکیا و شهبازی یک تجربه جدید در سینمای ایران رقم زد و فارغ از هر گونه حاشیه و قضاوتی باید گفت این یک امکان جدید است که استفاده از آن گریز ناپذیر است و دیر یا زود باید به سمت این مدل فیلم دیدن هم میرفتیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در سینمای جهان هم مواردی از این دست و رو آوردن به اکران اینترنتی در همین روزهای کرونایی شاهد بودیم مثلا فیلم موفق «هرگز، به ندرت، گاهی، همیشه» که با حضور در فستیوالهای مختلف جوایز و واکنشهای بسیار خوبی از سمت منتقدان و تماشاچیان دریافت کرد، خیلی زود قید اکران در سینماها را زد. این فیلم که قرار بود در 13 مارس 2020 (23 اسفند 98) اکران شود، در تاریخ 3 آوریل به صورت اینترنتی اکران شد.
اکران اینترنتی از چند وجه قابل بررسی است:
در سینمای ایران که تولیدات سالانه فیلم تقریبا 2 یا 3 برابر ظرفیت اکران است و هر سال فیلمهای زیادی (50 الی 70 فیلم) پشت در سینما می مانند و شاید هرگز به روی پرده نروند ( حدود همین تعداد فیلمهای به نمایش در نیامده سال گذشته و 2 سال قبل و... هم در صف اکران هستند).
این شرایط باعث شده که همواره شائبههای وجود لابی، مافیا و باندبازی بر سر گرفتن نوبت اکران مطرح باشد.
این شیوه اکران یک راه نو برای ارائه فیلم به مخاطب است علی الخصوص برای گروهی از تولیدات سینمای ایران که با کمک یا سرمایه نهاد یا سازمانی تولید میشود و فروش دغدغه اصلی آنها نیست بلکه دیده شدن فیلم وارتباط با مخاطب مهمترین وجه تولید چنین آثاری است. کما اینکه اقدام سازمان اوج تولیدکننده فیلم خروج در همین راستا کاملا منطقی است و تا به اکنون هم به آن هدفی که مدنظرشان است دست یافتهاند.
پراکندگی سالنهای سینمای ایران در کشور بسیار محدود و بیشتر متمرکز در کلانشهرها و یا مراکز استانهاست با اکران اینترنتی دیگر در هر نقطهای از کشور که دسترسی به اینترنت میسر باشد میتوان این فیلمهای جدید اکران را دید و این اتفاق مهمی است که یک پتانسیل نهفته قوی در خود دارد.
در شرایط امروز سینما رفتن به یک مراسم شبیه است علی الخصوص برای خانوادهها، هماهنگ شدن افراد با هم، رفت و آمد، خوردن یک وعده غذایی و ... با توجه به اینکه این مراسم سینما رفتن برای اقشار زیادی از جامعه امکانپذیر نیست ( به دلایل مختلف اقتصادی، فرهنگی و ...) این اکران اینترنتی تنها راه پیوند آنها با سینماست که با هزینهای محدود میتوانند همه خانواده در کنار هم جمع شده و یک فیلم را ببینند.
برای آن دسته از تولیدات امروز سینما که نیازی به نمایش بر روی پرده عریض ندارند و دیدن این چنین فیلمهای در تلویزیون یا صفحه نمایش کوچک هم امکان پذیر است فرصت خوبی است تا هر چه زودتر در معرض دید مخاطب قرار گیرد.
یکی از راههای ساده جلوگیری از قاچاق این فیلمهای ارائه شده در اکران اینترنتی این است که قیمتگذاری این بلیتهای اینترنتی معمولا30 تا 40 درصد بلیت سینما است و با قیمت گذاری مناسب مراجعه به نسخه قاچاق و دانلود غیرقانونی قابل کنترل است.
با ارائه مستقیم این فیلمها در سامانههای وی او دی و با توجه به تغییر در ماهیت تبلیغات و ... میتواند برای سازندگان و صاحبان آثار از مدل اکران سینمایی قابل قبولتر و حتی پولسازتر باشد زیرا نسبت به هزینه های اکران و درصد سود حاصله و مدت زمان خواب سرمایه، مورد مناسبتری است. در واقع این طرح برای فیلمهای کمهزینه که سینماداران هم غالباً علاقهای به اکران آنها ندارند، میتواند فرصت مناسبی از جهت بازگشت سرمایه و دیده شدن باشد.
و البته از طرف دیگر سامانههای ارائه فیلم هم میتوانند از طریق تبلیغات و ارائه محصولات دیگر و ... از این راه ارزش افزوده بیشتری حاصل کنند.
مخلص کلام ، این اتفاق را باید به فال نیک گرفت زیرا در این دنیای آکنده از میل به تسلط، باندبازیها، انحصار و ...، هر اندازه بتوان ظرفیت و امکان رویارویی آزادانه هنرمند با مخاطب را فراهم کرد نتیجه آن رشد و بالندگی برای هر دو طرف و بالطبع برای جامعه است و "اکران اینترنتی" چنین فرصتی را مهیا میسازد.
____________________________________________
بیشتر بخوانید:
رامبد جوان: به اکران آنلاین خوشبینم
فیلمهای اکران آنلاین هم در جشن حافظ رقابت خواهند کرد
«طلا» دومین فیلم اکران آنلاین/ پرویز شهبازی هم در ادامه مسیر حاتمیکیا
قاچاق «خروج» چگونه مهار شد؟/ آسیب «انحصار» به ویاودیها
افتتاحیه۴۰۷ میلیونی «خروج» در اکران اینترنتی/استقبال ۸۵هزار مخاطب
لینک کوتاه: asriran.com/0033JGمنبع: عصر ایران
کلیدواژه: اکران اینترنتی خروج طلا ابراهیم حاتمی کیا پرویز شهبازی اکران اینترنتی سینمای ایران حاتمی کیا اکران آن فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۹۳۶۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
معرفی شورای سیاستگذاری هفتمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران
به گزارش قدس آنلاین به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی؛ محمد خزاعی در این احکام، قادر آشنا، مسعود نقاشزاده، اکبر نبوی، سعید الهی، رامتین شهبازی، سیدعلیاصغر تقوی و مهدی شفیعی را به عنوان اعضای این شورا منصوب کرد.
در متن حکم اعضای شورای سیاستگذاری جایزه پژوهش سال سینمای ایران با اشاره به جایگاه ویژه تحقیق و پژوهش در رشد و اعتلای سینمای ایران آمده است: نظر به تعهد، توانایی و تجربه ارزشمندتان در حوزههای فرهنگی، هنری وپژوهشی به استناد ماده ۴ آئیننامه جایزه پژوهش سال سینمای ایران، جنابعالی را به عنوان عضو شورای سیاستگذاری هفتمین دوره جایزه پژوهش جایزه سال سینمای ایران، منصوب میکنم.
امید است با استعانت از خداوند متعال و عنایت ویژه به بیانیه گام دوم انقلاب و سند تحول مردمی، با تدابیر و رهنمودهای ارزنده خود موجبات برگزاری شایسته این رویداد علمی و پژوهشی را فراهم کنید.