سینمای ایران نیازمند رویکردی نو و سیاستی کارآمد
تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۸۵۴۵۴
تهران- ایرنا- سینمای ایران به رویکردی تازه و سیاستی کارآمد نیاز دارد تا بتواند به جایگاه شایسته خویش دست یابد تا اینگونه فعالان این عرصه به دور از حاشیه های موجود به تولید آثاری با مضامین متنوع بپردازند و در مسیر رشد کمی و کیفی سینمایی کشور و ارتقای سطح فرهنگی طبقات مختلف جامعه گام بردارند.
به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا، فروش فیلم یکی از مسایل مهم در صنعت سینما است و سینمای ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
فروش کم رونق سینمای ایران حکایت از افت شدید این عرصه و جذب مخاطب دارد. مسوولان فرهنگی و سینماداران بزرگترین مشکل سینمای ایران را کمبود مخاطب می دانند که این مساله به طور مستقیم اقتصاد هنر هفتم کشور را دچار آسیب های فراوانی می کند، در این میان با توجه به ویژگی های فرهنگی و اینکه سینما برای بسیاری از مردم همراه با سرگرمی است، تهیه کنندگان، کارگردانان و مسوولان متولی می توانند با تمرکز بر نوع علاقه جامعه و مخاطب به فعالیت بپردازند و در کنار تهیه تولیدات فاخر به ساخت فیلم های مخاطب پسند نیز توجه داشته باشند.
** رونق گیشه پاییزه سینما
با آغاز فصل پاییز و با پایان دهه نخست ماه محرم از چهارم مهر با توجه به مصوبات شورای عالی اکران، سینماها به اکران فیلم های جدید می پردازند و اینگونه می توان به پررونق شدن گیشه سینماها امید داشت.
«جاده قدیم» به کارگردانی منیژه حکمت، «سوفی و دیوانه» به کارگردانی مهدی کرم پور، «مغزهای کوچک زنگ زده» به کارگردانی هومن سیدی، «ماهورا» به کارگردانی حمید زرگرنژاد، و «هشتگ» به کارگردانی رحیم بهبودیفر از جمله فیلم های منتخبی است که در این فصل اکران خواهند شد. همچنین اکران فیلم سینمایی «آهوی پیشونی سفید2» نیز برای اکران در سرگروه سینمایی «زندگی» پس از فیلم «هشتگ» به ثبت رسیده است.
در ادامه مروری داریم بر فیلم هایی که از امروز اکران خواهند شد:
** جاده قدیم
فیلم سینمایی «جاده قدیم» مضمونی اجتماعی و فضایی زنانه دارد که برای نخستین بار در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر روی پرده سینما رفت. این فیلم به کارگردانی و تهیه کنندگی منیژه حکمت جدیدترین ساخته او پس از فیلم هایی چون «زندان زنان»، «سه زن» به شمار می رود که پس از 10 سال دوری از فیلمسازی روی پرده میرود. 2 فیلم قبلی حکمت نیز فضایی زنانه داشت و مشکلات جامعه آنان را بررسی می کرد. مهتاب کرامتی، آتیلا پسیانی، ترلان پروانه، محمدرضا غفاری، شیرین یزدان بخش، لیلی رشیدی، محمدرضا هدایتی ، بهناز جعفری، بانیپال شومون، پوریا رحیمی، هدی زین العابدین و پرویز پورحسینی از جمله بازیگرانی هستند که در این اثر سینمایی نقش آفرینی میکنند.
** سوفی و دیوانه
فیلم سینمایی «سوفی و دیوانه» به کارگردانی و تهیهکنندگی مهدی کرم پور از دیگر فیلم هایی است که بر روی پرده سینماهای کشور خواهد رفت. این کارگردان که پیش از این ساخت فیلمهایی چون «پل چوبی» و «چه کسی امیر را کشت» را در کارنامه کاری خود دارد، در این اثر یک عاشقانه شهری را به تصویر کشیده است. فیلمنامه «سوفی و دیوانه» را مهدی کرم پور به همراه مهدی سجادهچی نوشته و پس از گذشت پنج سال از ساخته شدن عاشقانه «پل چوبی» این پنجمین اثر بلند این کارگردان است. در «سوفی و دیوانه» بازیگرانی چون امیر جعفری، به آفرید غفاریان، رضا یزدانی، الهه حصاری، سیامک صفری، سعید امیرسلیمانی و محمدرضا شریفی نیا به ایفای نقش پرداختهاند.
** مغزهای کوچک زنگ زده
یکی از فیلم هایی اکران فصل پاییز، فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» به نویسندگی و کارگردانی هومن سیدی است که در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر توانست جوایز متعددی از جمله بهترین صداگذاری، بهترین فیلمنامه، بهترین فیلم از نگاه هنر و تجربه و همچنین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را از آن خود کند. این فیلم با در اختیار داشتن 10 سالن سینمایی در تهران و چهار سالن در شهرستان ها، اکران می شود. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «میگن اگه چوپان نباشه گوسفندها تلف میشن، یا گم میشن یا گرگ بهشون میزنه یا از گرسنگی میمیرن، چون مغز ندارن. هرکی که مغز نداره به چوپان احتیاج داره، یه چوپان دلسوز... چوپان حکم پدر گوسفندها رو داره، آدم بدون پدر هیچی نیست. این چوپانه ما همه گوسفنداشیم، اون به ما میگه کِی بریم، کجا بریم، چیکار کنیم، کِی بشینیم، کِی پاشیم، کِی بمیریم».
نوید محمد زاده، فرید سجادی حسینی، فرهاد اصلانی، نازنین بیاتی، نوید پور فرج، مرجان اتفاقیان و هامون سیدی از جمله بازیگران این فیلم به شمار می روند.
** ماهورا
این فیلم روایتی از یک داستان است که در روستایی مرزی اتفاق میافتد. این فیلم به کارگردانی و نویسندگی حمید زرگرنژاد و تهیهکنندگی علیرضا جلالی و حمید آخوندی در 1395 خورشیدی ساخته شد و تمام فیلمبرداری آن در لوکیشنهای بکر و واقعی در تالابها و روستاهای جنوب انجام شده است. «ماهورا» آخرین اثر به تهیهکنندگی زنده یاد حمید آخوندی است که به جشنواره سی و ششم فجر راه یافت و پس از درگذشت این هنرمند، علیرضا جلالی تهیهکنندگی آن را به پایان رساند. در این فیلم سینمایی ساعد سهیلی، میترا حجار، بهاره کیان افشار، کامران تفتی، احمد کاوری، محسن افشانی، مهدی صبایی، مونا فرجاد، یوسف مرادیان و داریوش ارجمند نقش آفرینی کردهاند.
** هشتگ
دیگر فیلم اکران پاییز، فیلم سینمایی «هشتگ» به کارگردانی رحیم بهبودی فر و تهیه کنندگی مقصود جباری و محمدعلی کیانی است که از امروز به سرگروهی پردیس زندگی در سینماهای کشور اکران می شود. نیوشا ضیغمی و بهاره رهنما بازیگران این فیلم کمدی- اجتماعی هستند که نیوشا ضیغمی با گریمی مردانه در این فیلم به ایفای نقش می پردازد.
بهبودی فر در کنار کارگردانی، نویسنده این اثر سینمایی هم به شمار می رود، پیش از این فیلم سینمایی «آدم آهنی» را به عنوان نخستین اثر بلند سینمایی در کارنامه خود ثبت کرد که توانست با حضور در بیست و ششمین دوره جشنواره فیلم کودک و نوجوان موفق به دریافت لوح زرین بهترین فیلم از نگاه مخاطبان شود.
** سخن آخر
امید است تا سینمای ایران با برنامه ریزی های درست و توجه به علایق مخاطب در کنار ساخت فیلم های پر محتوا بتواند به جایگاه شایسته خود در داخل و خارج از کشور دست یابد و همانطور که در افق 1400 مطرح شده است آثاری تولید شود که افزون بر جذب مخاطبان داخلی برای مخاطبان خارجی هم جاذبههایی داشته باشد.
در این میان نباید فراموش کرد که برای استقبال مخاطب از هر فیلمی، باید اکران خوب را در صدر کار قرار داد که این موضوع از 2 جهت قابل بررسی است، نخست اینکه برای نمایش فیلم بدون تردید به سالنهای مناسب نیاز دارد که مخاطب بتواند در آنها فیلم را ببیند و با آن ارتباط برقرار کند. نکته دوم پدیده مافیای اکران است که به راحتی نمیتوان از آن چشم پوشید. در چند سال گذشته اکران فیلمها به قدری درگیر این مساله شده است که برخی از فیلمسازان آرزو میکنند که ایکاش فیلمشان مورد توجه مافیای اکران قرار گیرد! در حالی که نمیتوان از این مساله به راحتی عبور کرد که مافیای اکران در سالهای گذشته خسارت های جدی و جبران ناپذیری را به استعدادهایی در فیلمسازی زدهاند که میتوانستند در دهه 90 جزو پرچم داران سینمای ایران باشند.
پژوهش**9117**2002**9131
منبع: ایرنا
کلیدواژه: فرهنگي مناسبتها فروش فيلم اكران پاييزي
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۸۵۴۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
خزاعی: انصاف را در اظهار نظر رعایت کنیم
محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی با تاکید بر افزایش تولید و حمایت از سینماگران، در دولت سیزدهم، بیکاری بخشی از خانواده سینما را معلول شرایطی دانست که باید آن را تحلیل منطقی کرد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری تسنیم، یکصد و هشتمین جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی با حضور محمد خزاعی به میزبانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی برگزار شد.
محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در آغاز این جلسه گفت: به نظر می رسد مدتی است بخشی از جریان رسانه ای در صدد نا دیده گرفتن دستاوردهای سازمان سینمایی هستند و به طور مشخص این نکته را بیان میکنند که شما از کدام رونق در سینما صحبت میکنید، در حالی که بسیاری از سینماگران بی کارند. این آدرس غلط دادن است، ما در این باره کمتر صحبت کردیم و درباره اش تحلیل نشده که بیکاری سینماگران ربطی به رونق اقتصاد و فروش فیلمها ندارد و مولفه های دیگری در این مسئله دخیل است که نیاز به واکاوی و دقت نظر دارد.
رئیس سازمان سینمایی افزود: رونق اقتصادی شاخصهایی دارد: تولید، اشتغال، مخاطب سینما، توسعه زیرساخت و مسائلی از این دست. بیکاری سینماگران به این دوره محدود نیست، افرادی هستند که یک دهه یا دو دهه بیکار بودهاند. دلیل این بیکاری، رونق تولید فیلم نیست، مسئله این است که بخش خصوصی رغبتی برای همکاری با این افراد ندارد. بخش خصوصی دلایل و مختصات خودش را دارد، در عین حال، در همین شرایط هم، در بخش خصوصی، کارگردان یا تهیهکنندهای سالی پنج پروژه دارد.
محمد خزاعی گفت: ما نمیتوانیم بخش خصوصی را مجبور کنیم با فلان کارگردان، تهیهکننده و بازیگر کار کند اگر توجیه اقتصادی و منطقی برایش ندارد. این زیر سوال بردن فروش فیلمها و استقبال از اکران سینماها بدون در نظر گرفتن دلایل و مسائلی که در تولید موثر است، ذهن ها را گمراه میکند. آیا بیکاری شما دوستان به یکی دو سال اخیر مربوط است، خوشبختانه پلتفرمها بازار خوبی دارند و تولید در آنها پررونق است، تعدادی از کارگردانها، تهیهکنندهها و بازیگران هر سال در پلتفرمها مشغول کارند، پس کار و پروژه وجود دارد.
او با اشاره به حضور بیش از 70 فیلم سینمایی در جشنواره فجر 42، تولید بیش از 2500 فیلم کوتاه که حدود 50 درصد آنها با حمایت، مشارکت و همراهی انجمن سینمای جوانان ایران تولید شده اند و تهیه و تولید بیش از 90 مستند و 40 انیمیشن در مرکز گسترش در سال گذشته در کنار گردش چرخ صنعت سینما در بخشهای اکران، توزیع، پخش و تبلیغات سینمایی خاطرنشان کرد: به طور میانگین در هر فیلم سینمایی تا سقف 100 نفر و در فیلم های مستند و کوتاه حدود 10 نفر در هر اثر مشغول به کار بوده اند. یعنی به طور تقریبی، سال گذشته، بالغ بر 30 هزار نفر در تولید آثار سینمای ایران در سال گذشته نقش و همکاری داشته اند؛ و این ظرفیت، در کنار امکان اشتغال خوبی که در بستر پلتفرم ها فراهم شده قابل ملاحظه است.
به گفته وی، این وضعیت گوشهای از تلاشهای سازمان سینمایی در کنار سایر مجموعه های هم افزا برای رونق مضاعف و رشد و گسترش ظرفیت های تولید و اشتغال در سینماست؛ عدم اشتغال، شاخص های متفاوتی دارد که بعضی از آنها را خود دوستان و عزیزان منتقد بهتر می دانند. بنابر این، لازم است تلاش کنیم تا با ارائه قصه های بدیع، نو و دغدغهمند بتوانیم سینمای کشور را همراهی کنیم.
رئیس سازمان سینمایی در ادامه سخنانش گفت: دلایل بیکاری نسلهای مختلف بازیگری و کارگردانی مسئله امروز سینما نیست، همواره وجود داشته است. برخی از این عزیزان که امروز منتقد شرایط هستند خودشان سابقه مدیریتی دارند؛ مگر در آن دوره ها، این چالش ها وجود نداشته است؟ میتوان بررسی تطبیقی از عملکرد ادوار داشت با مختصات و الزامات اجتماعی و جامعه شناختی امروز. بعضی سینماگران مسائلی دارند که به کمکاری منجر میشود، گروهی موردپسند فضای جدید و آثار تازه نیستند و این را هم بدانیم که سینما، دائم تغییر میکند و هیچ نسل و گروهی همیشه پرکار و فعال نبوده و همواره با «چرخش نسلی» روبروئیم.
محمد خزاعی گفت: آمار صدور پروانه ساخت ما مشخص است، در تولید عقب نیفتادهایم، میزان سرمایهگذاری دولتی در تولید آثار شفاف و عیان است. به عنوان مثال تولید در بنیاد سینمایی فارابی، نسبت به گذشته چهار برابر شده و در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و انجمن سینمای جوان، آمارها موجود است که حمایت از این نوع آثار چند برابر شده است.
او با بیان اینکه ورود انبوه و بیرویه فارغ التحصیلان جدید دانشگاهها، آموزشگاهها و موسسات تجربی و کمرنگ شدن اشتیاق بخشخصوصی برای سرمایهگذاری را در وضعیت موجود نباید نادیده بگیریم ادامه داد: وظایف دولت، افزایش تولید و رونق در این زمینه است که به اشتغالزایی منجر میشود. چگونه است که تولید آثار در همه بخشهای سینمای ایران افزایش داشته، اما بیکاری بیشتر شده است؟ دولت سیزدهم، برای رونق عرصه فرهنگ و هنر، برنامه داشته و دارد و تلاش میکند این برنامهها را عملی کند. همه اهتمام ما در بخش فرهنگ، همین است.
محمد خزاعی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: بیکاری هنرمندان در همه جای جهان، دلایل مشابهی دارد. گاهی میشود به این موضوع تمرکز کرد که صنوف به وظایف خودشان عمل نکردهاند. اگر آیین نامه امنیت شغلی هنرمندان، یک دهه پیش تهیه و تصویب می شد این روزها شاهد بیکاری گسترده نبودیم. سندیکاهای دیگر، در حوزههای دیگر، از حقوق اعضای خود دفاع کرده و درباره آنها پاسخگویی و نسبت به دولت، مطالبه دارند اما در سینما، این رخ نداده است.
او ضمن تشکر از همه آنانی که در عرصه سینما و در شکلگیری و راهبری صنوف زحمات فراوانی متحمل شده اند و امروزه سینمای ایران مدیون تدابیر و زحمات آنهاست،گفت: انسجام صنوف سینمایی امری ضروری است و انتظار میرود بزرگان و دست اندرکاران بانفوذ این عرصه ، فضا را به گونه ای کنترل کنند که کار صنفی به صورت جامع و درست انجام پذیرد تا پروژه ها موظف باشند از اعضای صنوف استفاده کنند تا بدین طریق بخش قابل توجهی از مشکلات بیکاری بعضی سینماگران مرتفع شود.
خزاعی با گلایه از برخی بی انصافیها گفت بعضی دوستان، برای نقد کردن شرایط سینما، دست پیش میگیرند تا به پرسشهایی که خود سینماگران دارند، پاسخ ندهند، خزاعی یکی از کارکردهای صنوف را رسیدگی مستمر و منظم به وضعیت معیشتی اعضای آن دانست.
او گفت: نکته مهم دیگری که در سینمای ایران رخ داده معلول شرایط اقتصادی است، واقعیت این است که فیلمسازی گران شده، دیگر نمیشود با 500 میلیون تومان فیلم ساخت. تولیدهای ارزان قیمت، در گذشته بیشتر بود، با وجود این گرانی، نمودار آماری صدور پروانه ساخت و نمایشی که ما صادر کردیم، نشان میدهد ما شرایط را برای فیلمسازی مهیا کردهایم تا آنانی که فرصت دارند، این فضا را از دست ندهند. حمایتی که از تولید صورت گرفته نه تنها کمتر از ادوار گذشته نبوده، بلکه شاهد رشد چند برابری نیز هستیم . همچنین در توسعه زیرساخت، سینماسازی و تجهیز سالن و موارد دیگر با جهش معنادار و قابل توجهی روبرو هستیم.
وی ادامه داد: با توجه به گزارهها و راهبردهای طراحی شده در سال جدید، به طور قطع، روند رشد و جهش فعلی با مشارکت گستردهتر بدنه صنوف وخانواده سینما ادامه خواهد داشت که همین موضوع نشان می دهد چشمانداز پیش رو روشن است.
اصغر فارسی، حبیب ایل بیگی، قادر آشنا، علیرضا اسماعیلی، یزدان عشیری، محمدرضا سوقندی، مجید زینالعابدین، محمد حمیدیمقدم، هاشم میرزاخانی، مهدی آذرپندار، مجید اسماعیلی، لادن طاهری، سیدصادق موسوی، غلامرضا نجاتی و رمضانعلی حیدریخلیلی در این جلسه حضور داشتند.
انتهای پیام/